Grupa Cichy-Zasada
Aktualności - Samochody

Bezprzewodowe aktualizacje, aplikacje, personalizacja – jak zmienia się doświadczenie kierowcy w aucie nowej generacji?

15.09.2025

Nowe technologie w samochodach

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Jeszcze kilkanaście lat temu samochód był przede wszystkim mechaniczną maszyną, a jego wyposażenie ograniczało się do elementów fizycznych – od klimatyzacji po system audio. Dane i prognozy rynkowe pokazują skalę zmiany, jaka zaszła w tym obszarze. Globalna wartość rynku SDV, czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie, szacowana na blisko 390 mld USD w 2024 roku, może wzrosnąć do nawet 1,6 bln USD do 2030 roku [1]. Oznacza to średnioroczne tempo wzrostu przekraczające 25 procent. Dynamicznie rozwija się również segment connected cars, czyli pojazdów wyposażonych w technologię umożliwiającą komunikację z internetem, innymi pojazdami oraz urządzeniami zewnętrznymi. W samej Europie ma on osiągnąć wartość ponad 50 mld USD do końca obecnej dekady [2]. Coraz częściej auto przestaje być jedynie środkiem transportu, a staje się platformą cyfrową, którą można rozwijać i dostosowywać do własnych potrzeb w trakcie użytkowania.

Funkcje, które prowadzą za rękę

Nowoczesne auta oferują rozwiązania, które jeszcze niedawno wydawały się futurystyczne. 

Aktualizacje typu “over the air” pozwalają na bezprzewodową aktualizację oprogramowania pojazdu, co oznacza m.in. możliwość wgrywania nowych funkcji bez wizyty w serwisie, a systemy subskrypcyjne umożliwiają korzystanie z wybranych rozwiązań w modelu miesięcznej opłaty - mówi Marcin Kaus, Kierownik Działu Sprzedaży Volkswagen Centrum Poznań z Grupy Cichy-Zasada, największej sieci dealerskiej w Polsce. 

Samochód można też zintegrować ze smartfonem, korzystając z cyfrowych kluczyków czy zdalnego sterowania, a funkcja asystenta głosowego sprawia, że obsługa staje się bardziej intuicyjna i bezpieczna. Personalizacja profili kierowcy pozwala z kolei zapamiętać indywidualne ustawienia i sprawia, że samochód rozpoznaje swojego użytkownika.

Kierunek: bezpieczeństwo

Technologie dostępne w pojazdach typu SDV mają znaczenie nie tylko dla komfortu, ale również dla bezpieczeństwa. Funkcja eCall, czyli ogólnoeuropejski, automatyczny system powiadamiania ratunkowego,  wzywa pomoc w razie wypadku i dla wielu kierowców jest dziś nie tyle dodatkiem, co niezbędnym elementem auta. Właśnie kwestia bezpieczeństwa pojawia się najczęściej podczas rozmów w salonach dealerskich. 

Rosnące zainteresowanie systemami asystującymi widać szczególnie wśród starszych kierowców. Klienci pytają o działanie eCall, chcą wiedzieć, jak funkcjonują systemy wspomagające i w jakim momencie ingerują w jazdę. Rośnie także świadomość faktu, że te rozwiązania mają czuwać w tle i wkraczać do akcji jedynie w sytuacjach krytycznych - mówi Miłosz Grzelak, Specjalista ds. sprzedaży Volkswagen Centrum Poznań z Grupy Cichy-Zasada.

Od hamulca nieufności do przyspieszenia zaufania

Ciekawym zjawiskiem jest również stosunek klientów do systemów technologicznych stosowanych w samochodach, w tym aplikacji mobilnych. 

Jeszcze niedawno część kierowców podchodziła sceptycznie do cyfrowych narzędzi, obawiając się inwigilacji. Dziś wiele z tych osób chętnie korzysta z aplikacji, dopytując o możliwość przedłużenia subskrypcji i doceniając wygodę zdalnego zarządzania pojazdem. To pokazuje, jak szybko zmienia się percepcja użytkowników i jak bardzo nowe technologie wchodzą do codziennego życia kierowców - dodaje Miłosz Grzelak, Specjalista ds. sprzedaży Volkswagen Centrum Poznań z Grupy Cichy-Zasada. 

Zakupy na miarę… kliknięcia

Transformacja z obszaru software-defined vehicles dotyczy także samego procesu zakupu. Tradycyjny model wyboru wersji wyposażenia ustępuje miejsca elastycznym rozwiązaniom, które przypominają konfigurację smartfona. 

Klient nie musi już decydować się na kompletny pakiet – może aktywować tylko te funkcje, które rzeczywiście są mu potrzebne, i to w dowolnym momencie użytkowania. Tym samym auto staje się produktem rozwijającym się w czasie, a każda aktualizacja czy wykupiona funkcja dodaje mu nowych możliwości - podsumowuje Jakub Wrotek, Kierownik Marketingu Volkswagen z Grupy Cichy-Zasada. 

Software-defined vehicles nie są już przyszłością, ale teraźniejszością. Kierowcy oczekują dziś elastyczności, personalizacji i bezpieczeństwa, a dealerzy pełnią rolę przewodników po świecie nowych technologii motoryzacyjnych. To właśnie w salonach i serwisach sprzedaży rodzą się odpowiedzi na najważniejsze pytania klientów i to tam kształtuje się świadomość użytkowników. Motoryzacja wkroczyła w etap, w którym samochód nie jest skończonym produktem, ale platformą rozwijającą się wraz z potrzebami kierowcy. 

[1]https://www.businesswire.com/news/home/20250725523193/en/%241.6-Tn-Software-Defined-Vehicles-Markets-2030---Shifting-from-Non-connected-Software-enabled-Cars-to-Immersive-SDVs---ResearchAndMarkets.com

[2]https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/europe-connected-cars-market 

Skontaktuj się z nami

Niniejszym wyrażam zgodę spółce Grupa Cichy-Zasada Sp. z o.o. Sp. j. z siedzibą w Wysogotowie (62-081) NIP: 7812010274 na:

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę, prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i wniesienia sprzeciwu, jak i prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego — PUODO. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Komunikację w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych należy kierować listownie na adres: ul. Skórzewska 8, 62-081 Wysogotowo lub elektronicznie na adres [email protected]. Pozostałe szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych w celach dla jakich pozyskaliśmy zgodę na komunikację, znajdują się na stronie obowiązki informacyjne.