Grupa Cichy-Zasada
Przewodnik Motoryzacyjny GCZ

Holowanie Samochodu: Przepisy, Automat, Autostrada [Poradnik]

24.09.2025

Trójkąt ostrzegawczy na drodze, w tle kolizja drogowa
Holowanie samochodu – przepisy, instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy. Kiedy wezwać lawetę?

Awaria na drodze to zawsze stres. Pierwsza myśl? Zadzwonić do znajomego z prośbą o podholowanie auta "na lince". To rozwiązanie wydaje się szybkie i tanie, ale czy na pewno jest bezpieczne? Przepisy dotyczące holowania są skomplikowane, a nowoczesne samochody pełne technicznych pułapek, gdzie jeden błąd może prowadzić do kosztownej usterki.

W tym kompletnym poradniku wyjaśnimy wszystkie zasady i najczęstsze ryzyka. Pokażemy też, dlaczego w sytuacji, która budzi najmniejsze wątpliwości, najlepszą decyzją jest kontakt z ekspertami, którzy pomogą Ci podjąć właściwą decyzję.

Spis treści (aby przejść do sekcji, kliknij link):


Holowanie samochodu – najważniejsze przepisy, o których musisz wiedzieć

Zanim podczepisz linkę holowniczą, musisz znać podstawowe zasady określone w Prawie o ruchu drogowym. Ich nieprzestrzeganie grozi mandatem w wysokości 250 zł.

Rodzaj DrogiMaksymalna Dopuszczalna Prędkość
Teren zabudowany30 km/h
Poza terenem zabudowanym60 km/h
AutostradaHolowanie zabronione*

*z wyjątkiem pojazdów specjalistycznej pomocy drogowej

  • Kierowcy: Obaj kierowcy (holujący i holowany) muszą posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii.
  • Sprawność pojazdu holowanego: Auto holowane musi mieć sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy (roboczy lub awaryjny) oraz układ kierowniczy.
  • Połączenie: Odległość między pojazdami musi wynosić od 4 do 6 metrów przy połączeniu giętkim (linka) i nie więcej niż 3 metry przy połączeniu sztywnym.
  • Warunki: Zabronione jest holowanie pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub hamulcowym, a także więcej niż jednego pojazdu naraz.

Warto również wiedzieć, że oprócz popularnej linki (tzw. połączenia giętkiego), istnieje również "sztywny hol". Jest to metalowy drąg, który utrzymuje stałą odległość między pojazdami. Jest on obowiązkowy, gdy holowany pojazd ma niesprawny układ hamulcowy, i często stosowany przy holowaniu cięższych aut.

Masz wątpliwości? Skontaktuj się z ekspertem GCZ Assistance

Pamiętaj, że każdy przypadek jest inny. Czy uszkodzenie jest powierzchowne? Czy skrzynia biegów nie ulegnie awarii? Czy ten manewr jest na pewno bezpieczny? Jako kierowca nie musisz być ekspertem od mechaniki.

Właśnie dlatego, w każdej sytuacji, która budzi Twoje najmniejsze wątpliwości, rekomendujemy kontakt z naszą infolinią GCZ Assistance. Nasi eksperci zadadzą Ci odpowiednie pytania, pomogą zinterpretować stan pojazdu i doradzą, czy samodzielne holowanie jest w ogóle dopuszczalne, czy też jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest wezwanie profesjonalnej lawety. Jeden telefon może oszczędzić Ci tysięcy złotych na potencjalnych naprawach i zapewnić pełne bezpieczeństwo.

Oznakowanie i technika – o czym trzeba pamiętać?

Prawidłowe holowanie to nie tylko podpięcie linki. To szereg czynności, które muszą być wykonane zgodnie z prawem, aby nie stwarzać zagrożenia. Należy pamiętać o prawidłowym oznakowaniu pojazdu holowanego (trójkąt ostrzegawczy, włączone światła pozycyjne w warunkach złej widoczności) i kategorycznym zakazie używania świateł awaryjnych. Kluczowa jest również stała komunikacja między kierowcami i utrzymywanie napiętej linki, co w warunkach drogowych bywa niezwykle trudne i wymaga dużego doświadczenia.

Holowanie w szczególnych warunkach – autostrada i droga ekspresowa

To jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez kierowców. Zgodnie z przepisami:

  • Holowanie na autostradzie jest ZABRONIONE. Jedynym wyjątkiem są pojazdy specjalistycznej pomocy drogowej, które mogą holować auto tylko do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych (MOP).
  • Holowanie na drodze ekspresowej: Przepisy są tu mniej rygorystyczne i dopuszczają holowanie na ogólnych zasadach, chyba że znaki stanowią inaczej. Jednak ze względu na wysokie prędkości jest to manewr niezwykle ryzykowny.

Czy można holować auto z automatyczną skrzynią biegów? (I inne pułapki techniczne)

Konstrukcja nowoczesnych samochodów często wyklucza możliwość bezpiecznego holowania "na lince".

  • Automatyczna skrzynia biegów: Większości "automatów" nie wolno holować na kołach napędowych. Brak smarowania w skrzyni podczas pracy na wyłączonym silniku może prowadzić do jej zatarcia i naprawy idącej w tysiące złotych. Zawsze sprawdzaj instrukcję obsługi – niektóre modele dopuszczają holowanie na bardzo krótkim dystansie z minimalną prędkością.
  • Samochody hybrydowe i elektryczne: Zdecydowana większość aut z napędem hybrydowym lub elektrycznym nie może być holowana w ten sposób. Obracające się koła mogą generować prąd, który przy wyłączonym systemie może uszkodzić falownik lub inne elementy układu napędowego.
  • Napęd 4x4: Holowanie auta z napędem na obie osie jest bardzo ryzykowne i może prowadzić do uszkodzenia centralnego mechanizmu różnicowego.

Kiedy nie warto ryzykować? Wezwanie lawety jako najlepsze rozwiązanie

Jak widać, samodzielne holowanie jest obwarowane wieloma przepisami i ryzykami technicznymi. Kiedy wezwanie profesjonalnej lawety jest nie tylko wygodą, ale koniecznością?

  • Gdy jesteś na autostradzie.
  • Gdy posiadasz auto z automatyczną skrzynią biegów, napędem 4x4, hybrydowe lub elektryczne.
  • Gdy uszkodzony jest układ hamulcowy lub kierowniczy.
  • Gdy warunki pogodowe są bardzo złe (ulewa, mgła, śnieg).
  • Gdy po prostu nie czujesz się pewnie i chcesz mieć gwarancję, że Twoje auto bezpiecznie i bez dodatkowych uszkodzeń trafi do serwisu.

Pamiętaj, koszt wezwania lawety jest często niewspółmiernie niski w porównaniu do ryzyka mandatu, nieodwracalnego uszkodzenia skrzyni biegów czy, co najgorsze, spowodowania kolejnego zagrożenia na drodze. Właśnie dlatego w ramach kompleksowej opieki powypadkowej, usługi takie jak GCZ Assistance są zaprojektowane, by w takich chwilach całkowicie zdjąć z Ciebie ten problem, gwarantując bezpieczny transport i spokój ducha.

Podsumowanie

Samodzielne holowanie samochodu to ostateczność, możliwa tylko w określonych warunkach i przy pełnej znajomości przepisów. W dobie nowoczesnych, skomplikowanych technicznie aut, najbezpieczniejszym i często jedynym słusznym wyborem jest zdanie się na profesjonalistów. Pamiętaj, że prawidłowe postępowanie po awarii czy kolizji to szeroki temat. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak kompleksowo radzić sobie w takiej sytuacji, przeczytaj nasz główny poradnik o tym, co zrobić po wypadku lub kolizji.

Skontaktuj się z nami

Niniejszym wyrażam zgodę spółce Grupa Cichy-Zasada Sp. z o.o. Sp. j. z siedzibą w Wysogotowie (62-081) NIP: 7812010274 na:

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę, prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania i wniesienia sprzeciwu, jak i prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego — PUODO. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Komunikację w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych należy kierować listownie na adres: ul. Skórzewska 8, 62-081 Wysogotowo lub elektronicznie na adres [email protected]. Pozostałe szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych w celach dla jakich pozyskaliśmy zgodę na komunikację, znajdują się na stronie obowiązki informacyjne.