Ponad połowa kierowców przy zakupie auta kieruje się ceną. Najczęściej wybieramy napęd spalinowy
07.01.2025

Z badania przeprowadzonego w grudniu 2024 r. na zlecenie największej polskiej firmy dealerskiej - Grupy Cichy-Zasada - wynika, że aż 56 proc. kierowców wybiera samochód przede wszystkim na podstawie ceny. Co ciekawe, choć co czwarty respondent deklaruje preferencję dla aut hybrydowych, to napęd spalinowy wciąż dominuje – wskazuje go aż 57 proc. ankietowanych. Przy wyborze nowego pojazdu kluczową rolę odgrywają systemy bezpieczeństwa, które 55 proc. badanych uznaje za najważniejszy element wyposażenia. Najbardziej wiarygodnymi doradcami przy zakupie auta są dla nas bliscy oraz dealerzy motoryzacyjni.
Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wśród Polaków z czynnym prawem jazdy wskazują oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów na rynku motoryzacyjnym. Które aspekty mają dla kierowców największe znaczenie? Jakie trendy dominują wśród osób planujących zakup auta w najbliższym czasie?
Cena rządzi, koszty decydują: Polacy wybierają auta przede wszystkim portfelem
Zgodnie z wynikami badania aż 56 proc. ankietowanych wskazuje cenę jako główny czynnik decydujący o wyborze samochodu. Prawie połowa respondentów dużą uwagę przykłada również do tego, z czym będzie musiała się mierzyć w trakcie użytkowania pojazdu - koszty eksploatacji są kluczowe dla 49 proc. z nas, a na kwestię niskiej awaryjności zwróciło uwagę 45 proc. ankietowych. Wśród pozostałych istotnych czynników uwzględnianych przy wyborze auta znalazły się: bezpieczeństwo użytkowania (29 proc.), które jest istotne zwłaszcza dla kobiet, a także komfort jazdy i marka samochodu (ex aequo 22 proc.) oraz wyposażenie i zastosowane technologie (17 proc. wskazań).
Rodzina i dealerzy w roli kluczowych doradców
Przy wyborze auta niemal połowa zapytanych Polaków polega na opinii i doświadczeniach bliskich - rodziny i znajomych. Drugim, najbardziej pomocnym źródłem informacji, okazały się osobiste wizyty u dealerów samochodowych - wskazało na nie niemal 40 proc. ankietowanych.
– Fakt, że Polacy postrzegają salony dealerskie jako wiarygodne źródło informacji przy wyborze samochodu to dowód na to, że indywidualne podejście do klienta i ekspercka wiedza budują zaufanie. To w salonie klient ma szansę nie tylko dotknąć, zobaczyć i przetestować różne marki i modele samochodów, ale przede wszystkim skorzystać z kompleksowego wsparcia – od analizy potrzeb, przez jazdy próbne, aż po optymalizację finansowania i ubezpieczenia. Taka wizyta staje się więc czymś więcej niż etapem zakupu – to inwestycja w świadomą decyzję, która wpływa na komfort i satysfakcję z użytkowania auta przez lata – mówi Mateusz Bąbelczyk, dyrektor ds. sprzedaży online w Grupie Cichy-Zasada.
Innym źródłem wskazówek przy zakupie auta są recenzje konkretnych modeli zamieszczane w internecie, na co wskazało 37 proc. respondentów. Niemal co trzeci z badanych stawia natomiast na możliwość przetestowania pojazdu podczas jazdy próbnej. Testy samochodowe oraz motoryzacyjne fora tematyczne to z kolei wiarygodne źródła wiedzy odpowiednio dla 29 i 23 proc. ankietowanych.
Finanse i gwarancja na pierwszym biegu
Atrakcyjne warunki finansowe i oferta usług dodatkowych to kluczowe czynniki dla tych, którzy decydują się na zakup auta u dealera - tak odpowiedziało odpowiednio 53 i 40 proc. respondentów. Finanse są szczególnie istotne dla klientów w wieku powyżej 55 roku życia - ten czynnik na pierwszym miejscu stawia aż 60 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej. Jak się okazuje, niemniej istotne jest zaufanie do dealera i jego opinia na rynku - na tę kwestię zwraca uwagę 37 proc. Polaków. Dla 35 proc. z nas istotną kwestią jest ponadto profesjonalna obsługa i doradztwo.
W kontekście obsługi posprzedażowej najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu auta jest gwarancja i darmowe przeglądy w okresie gwarancyjnym - tak odpowiedziało 66 proc. wszystkich ankietowanych i aż 75 proc. osób z pokolenia X w wieku powyżej 55 lat. Na kolejnych pozycjach znalazło się zapewnienie auta zastępczego w razie awarii (55 proc.) oraz dostęp do oryginalnych części zamiennych w serwisie (47 proc.) Całodobowa pomoc drogowa i likwidacja szkód to istotne elementy obsługi posprzedażowej dla 46 i 32 proc. ankietowanych.
Napęd spalinowy wciąż na prowadzeniu
Aż 57 proc. ankietowanych odpowiedziało, że decydując się na zakup samochodu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy wybrałoby auto z napędem spalinowym. Wybór ten podyktowany jest przede wszystkim tym, że uznajemy tę technologię za sprawdzoną i wiarygodną - tak ocenia ją 66 proc. przebadanych Polaków. Kolejnym powodem takiej preferencji jest fakt, że ten rodzaj silnika zapewnia większy zasięg (37 proc. odpowiedzi) oraz to, że jest on tańszy w eksploatacji (32 proc. wskazań).
Jak wynika z badania Grupy Cichy-Zasada, jedna czwarta czynnych kierowców zdecydowałaby się natomiast na zakup auta z napędem hybrydowym. Odpowiednio 44 i 34 proc. z ankietowanych uznaje “hybrydę” za bardziej ekologiczne i przyszłościowe rozwiązanie.
Liczy się wnętrze i poczucie bezpieczeństwa
Wśród czynników, które Polacy wskazują jako kluczowe elementy wyposażenia samochodu na pierwszym miejscu znajdują się systemy bezpieczeństwa - w sumie odpowiedziało tak 55 proc. ankietowanych. Najmniejszą uwagę zwracają na to przedstawiciele pokolenia Z w wieku 18-24 lata, a największą X-y w wieku powyżej 55 lat. Równie ważne dla kierowców, którzy wzięli udział w badaniu, są takie cechy auta, jak trwałość i jakość materiałów, funkcjonalność pojazdu oraz komfort podróży – wskazało je odpowiednio 54 proc., 51 proc. i 50 proc. ankietowanych. Natomiast nowoczesne technologie i systemy multimedialne były istotne dla mniejszej grupy – odpowiednio 26 proc. i 15 proc. badanych.
O badaniu
Badanie przeprowadzono w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1147 osób. Kwoty dobrane zostały wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. W raporcie uwzględnione zostało 79% ogółu respondentów - N=911 osób posiadających prawo jazdy. Badanie zrealizowano w dniach 6 – 8 grudnia 2024 metodą CAWI.